Een extra dagje in Christchurch waar de noodtoestand is uitgeroepen!

20 februari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen wakker geworden met stromende regen. De kans op regen in Christchurch is vandaag 100% 😩☔️ Eerst maar eens ontbijten. We schuiven aan bij een tafel met een aantal mensen uit the UK. Er blijken nog meer mensen gestrand te zijn in Christchurch. We spreken een stel dat gisteren hun huurauto hebben ingeleverd in Christchurch en die vandaag met de trein naar Greymouth zouden gaan om daar hun nieuwe huurauto op te pikken. Dat gaat dus niet door en in heel Christchurch is geen huurauto meer te krijgen. Alweer door dat verdomde Chinees Nieuwjaar 😁. Een ander stel moet morgen met de trein, maar waarschijnlijk rijdt die morgen ook niet. Ik moet zeggen: het schept wel een soort band...

Na het ontbijt maar weer eens gebeld met onze reisagent. De trein rijdt definitief morgen ook niet en op zijn vroegst pas op donderdag. Dat gooit ons schema wel erg in de war...De reisagent (Babette) is er wel in geslaagd om een plekje voor ons te bemachtigen in deze trein. Ze heeft ook nog een alternatief gevonden: een backpackersbus. Deze gaat morgenochtend vroeg en doet er 4 uur over. We zijn dan aan het begin van de middag in Greymouth. Dat lijkt ons beter en we besluiten te boeken. Op het moment dat we dit proberen te doen, valt het internet uit in het hele B&B. Dat kunnen we er ook nog wel bij hebben 😂. Gelukkig vinden we het telefoonnummer van de busmaatschappij en is de receptioniste van het B&B zo lief om voor ons te reserveren. Gelukt 😅. Wordt vast een heel gezellig tochtje met al die backpackers aan boord; is weer eens wat anders!  En dan maar hopen dat de storm niet onze huurauto inclusief bagage wegblaast. Fingers crossed 😊.

We krijgen nog een aantal tips van de gastvrouw van ons B&B. Dat is altijd prettig! Vanwege de alsmaar voortdurende regen kiezen we voor een binnenactiviteit en gaan naar het Canterbury museum. Dit museum is letterlijk om de hoek! Het is een erg leuk museum met een grote diversiteit aan bezienswaardigheden: Maori geschiedenis, opgezette vogels, meubels, een nagebouwd straatje uit oud Christchurch, foto's, etc. We brengen er een aantal uren door. Het museum is echt de moeite waard.

Na het museum bezoek gaan we naar de botanische tuin, waar een leuk lunchadres is. Het is gesitueerd naast een plantenkas en het is er lekker rustig. Na de lunch halen we onze weekendtas op bij het B&B en vertrekken per taxi naar ons gisteren geboekte hotel. Het hotel ligt heel hoog boven Christchurch. Het uitzicht moet prachtig zijn als het niet regent. De kamer is heel ruim en luxe. Na alle 'ontberingen' hebben we dat wel verdient, vinden we😄🎁.

Later horen we dat door overstromingsgevaar de noodtoestand in Christchurch is uitgeroepen! Gelukkig zitten wij op een hele hoge heuvel, dus dat zal wat ons betreft wel meevallen. We hebben vanavond gepland om uit eten te gaan in een Indiaas restaurant. We gaan per taxi en we worden heel stil als de chauffeuse ons verteld over de aardbeving in 2011, waarbij haar zus om het leven is gekomen. De zus werkte op de hoogste verdieping van een gebouw, wat door de aardbeving volledig is ingestort.

We vieren het leven in het Indiase restaurant 'little India', met heerlijk eten en prima wijn! Een andere taxi brengt ons weer veilig thuis, en nu maar wachten op de storm...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    20 februari 2018
    Wat een toestand! Hopelijk gauw weer door!
  2. José Boerma:
    20 februari 2018
    Vanochtend alle verhalen weer gelezen. Het leest als een spannend boek. Ik kan bijna niet wachten tot het volgende hoofdstuk en hoop op een goede afloop.👍👍👍
  3. Koen v E.:
    20 februari 2018
    Wat een belevenissen! Wij zijn onze reis begonnen in Christchurch (lang voor de aardbeving!). Vanuit Greymouth zijn we een dag op een neer gegaan naar Arthur’s Pass met de trein. Alles heel bekend dus! De huidige ongemakken zijn later de leukste verhalen! :-)
  4. Jack Molenaar:
    20 februari 2018
    Vervelend is het wel maar jullie zijn super flexibel dus dat komt helemaal goed. Alles is overal een keer goed voor. Geniet verder het wordt zeker weer mooi.
  5. Marjolein:
    20 februari 2018
    Dat dan ook het intenet nog uitvalt😂😂..... Als er 1 ding misgaat, gaat de rest ook mis. Ik hoop dat het een eluke trip met de bus wordt. Ben heel wie jullie daar tegenkomen en wat je meemaakt.
  6. Tanja:
    20 februari 2018
    Tjonge jonge wat een toestanden allemaal.
    Gelukkig wordt er steeds weer wat opgelost en hebben jullie een dak boven jullie hoofd en te eten!
    Spannend wat er nu weer volgt maar eerst de storm goed doorkomen!
  7. Thea:
    20 februari 2018
    Best eng lijkt mij op de storm wachten. Hoop dat alles goed gaat
  8. Simone:
    20 februari 2018
    Als dat geen avonturen zijn, dan weet ik het ook niet meer ;) Benieuwd naar de verhalen over de backpakkersbus!
  9. Marianne Lagerburg:
    20 februari 2018
    Wat een spannend avontuur. Hopelijk valt het allemaal mee.
    Succes met de busreis vol backpackers. Tot het volgende verhaal. Ben benieuwd.
  10. Harm Boerma:
    20 februari 2018
    Op de radio werd melding gemaakt van een grote muizenplaag in NZ? Niets over storm en regen. Wel waardeloos, hopelijk is het snel voorbij.
  11. Roos:
    Oef! 😅