In de greep van Mr. Wong

6 februari 2018 - Hongkong, Hongkong

Heerlijk smikkelen van allerlei Chinese hapjes😋

Na aan het eind van de ochtend enige uren plat gelegen te hebben toch maar de stad in gegaan. Ook buiten de spits is het vreselijk druk overal, vooral in de metro maar ook op straat. Het metro systeem zit erg logisch in elkaar en kost met de octopus card een habbekrats per ritje😃. Opvallend is dat iedereen heel vriendelijk is en meteen hulp aanbiedt als je even om je heen staat te kijken. In de metro hebben we een leuk gesprek met een local, die mij maar erg lang vindt 🙃.  Hongkong is veel chineser dan we hadden gedacht. Het is inmiddels lang geleden dat er sprake was van een Engelse heerschappij. Het Engels wat men spreekt kunnen we vaak maar half verstaan maar iedereen is van goede wil. We dwalen wat rond in de buurt van de waterkant en lunchen in een leuk tentje in een winkelcentrum, waar er hier honderden van zijn. Hier vlakbij ook een nieuwe koffer voor Lenneke gekocht. Hierna zijn we het echt zat en gaan nog een paar uur plat.

Rond zes uur ontwaken we en vervolgens op zoek gegaan naar het restaurant van Mr. Wong. Volgens TripAdvisor ‘the place to be’. Ofschoon vlak bij ons hotel toch moeilijk te vinden, want zijn uithangbord is alleen in het Chinees. Toch gevonden, ons oriëntatievermogen laat ons niet in de steek👍. Het is een heel authentiek, maar simpel restaurant. Mr. Wong neemt alle tijd voor zijn gasten en gaat alle tafeltjes langs. Hij lacht keihard om zijn eigen grappen, die ook echt leuk zijn🤣. Mr. Wong neemt na binnenkomst de regie volledig over. Hij zet onmiddellijk vier biertjes bij ons neer (waarvan we er slechts twee opdrinken), en bepaalt min of meer zelf het menu. Dat komt goed uit, want het menu is volledig in het Chinees dus voor ons geen chocola van te maken. Er worden geregeld nieuwe hapjes opgediend die allemaal fantastisch smaken!😋 Onze gastheer wil natuurlijk weten waar we vandaan komen. Hij begint daarna onmiddellijk in gebroken Engels te praten over koeien, tulpen en de goede kwaliteit van Philips scheerapparaten😃. Vervolgens noemt hij een hele reeks steden op, waar hij desgevraagd nooit is geweest maar die hij allemaal onthouden heeft van Nederlandse gasten. Op een gegeven moment zet hij ongevraagd bij onze Engelse buren een fles Australische Chardonnay op tafel. Hij ziet mij kijken en wij krijgen er vervolgens ook een. De wijn smaakt heerlijk, maar is helaas lauw. Dit lossen we op met ijsblokjes; in deze tent kan en mag alles!🤪 We genieten overal van, inclusief de hilarische entourage. De rekening vragen is ook een avontuur op zich. Als Mr. Wong in de gaten krijgt dat er nog wijn in onze fles zit, weigert hij de rekening te brengen en zegt dat eerst de wijn helemaal op moet!🍸🍸 Volgzaam als wij zijn doen we dit maar uiteindelijk is toch het moment van betalen aangebroken. Mr Wong kent slechts 1 prijs: alles kost 80 Hongkong dollar p.p. ( zo’n 8 euro, dus een schijntje)  ongeacht wat je hebt gegeten en gedronken. Wij kunnen dit verdienmodel niet volgen 🤔dus geven dan maar maar een relatief goede fooi. Wel stiekem op tafel gelegd, want ik had al gelezen dat Mr. Wong niet van fooien houdt.

Hierna nog even langs een leuke markt gelopen en terug in onze hotelkamer werden we getrakteerd met een prachtig verlichte skyline van Hongkong!

1. Koen v E.:
    6 februari 2018
    Zo herkenbaar! Geweldige verhalen. Het wordt wel een cultuurschock: van de drukte van Hong Kong naar de rust van Nieuw Zeeland! Gaan jullie eerst naar het Noorder- of het Zuidereiland?
  2. Peter:
    Eerst naar het Zuidereiland, Koen! We starten in Dunedin daar. Groeten, Peter
  3. Tanja:
    6 februari 2018
    Prachtige foto's, leuke verhalen!
    Nog wel even op zoek naar zo'n mooie boot!
  4. Sandra:
    6 februari 2018
    Echt super gave foto's en hilarisch verhaal. Zoiets dergelijks ooit meegemaakt in Taipei 😁
  5. Thea:
    6 februari 2018
    Leuk om te lezen en mooie foto's
  6. Joke de Swart:
    6 februari 2018
    Leuk verhaal. Ben benieuwd wat jullie van Nieuw Zeeland vinden.
  7. John Bindels:
    6 februari 2018
    Apart verhaal over mr Wong, zullen jullie later nog wel vaak aan terug denken en in een deuk liggen. Grt en veel plezier!!
  8. Paul en Gerda:
    6 februari 2018
    Als ik de foto's zo even bekijk, zitten er meer mensen in Hongkong dan in heel New Zealand.
  9. Paula v Buuren:
    6 februari 2018
    Hahaha super!!! Heerlijk om dit te lezen!
  10. Sigrid:
    7 februari 2018
    Jammer dat ik Mr Wong gemist heb!
  11. Martin & Marianne:
    7 februari 2018
    Geen stokjes??
  12. Wilma Vodde:
    8 februari 2018
    leuk om dit allemaal te volgen nog veel plezier