Klimmen naar The Peak, terug naar Wie is de Mol en de kleurige lichtshow in de haven

7 februari 2018 - Hongkong, Hongkong

Vanochtend eerst lekker rustig en luxe ontbeten in de Lounge Club van ons hotel. De behulpzame ober gaf ons goede tips, zodat we meteen op weg konden gaan naar The  Peak. Dit is een uitzichtpunt hoog boven de stad. We gaan met de metro, boot en bus er naar toe. Het is daar wat heiig, maar toch is het uitzicht prachtig. Na een koffie/lunchstop gaan we weer naar beneden met de tram, wat eigenlijk een tandradbaan is. De klim met de bus duurde drie kwartier, de terugreis met de tandradbaan slechts 11 minuten! Hierna wandelen we via het zakencentrum naar de roltrappen, die een paar jaar geleden figureerden in Wie is de Mol. Dankzij deze roltrappen is de steile klim goed te doen.

We komen aan in de wijk Soho en lopen via allerlei kleine straatjes weer terug naar beneden. Onderweg bezoeken we de Man Mo tempel, waar we het niet lang uithouden door de verstikkende geur van de wierook. De straatjes van Soho zijn  volgestouwd met diverse winkeltjes, die van alles en nog wat verkopen. Zo zien we portretten van Mao, balen kroepoek, platgeslagen kippenpoten en allerlei snuisterijen, die je wel mag bekijken maar niet mag fotograferen. Beneden aangekomen, lopen we naar de waterkant via het Sun Yat-Sen memorialpark. Sun is de stichter van de Volksrepubliek China, dus een belangrijk figuur. Terwijl we uitkijken over het water, flitsen allerlei diverse boten met grote snelheid langs. Na nog een bezoekje te hebben gebracht aan een overdekte markt, gaan we terug richting hotel met een ouderwetse dubbeldeks tram. Door het bizar drukke verkeer schiet dat niet op, maar je moet er wat voor over hebben. Het laatste stukje met de metro ging wel vlot. We zijn trots op onszelf dat het zowaar lukt om onze OV kaarten op te waarderen via een automaat met een instructie in de Chinese taal!

Na een korte rustpauze in het hotel gaan we weer op pad. Via Tripadvisor heb ik een goed Indiaas restaurant gevonden. Het blijkt alleen nagenoeg onvindbaar te  zijn. Via een drogist (?) moet je een kale betonnen trap oplopen, en bovengekomen vind je de toegangsdeur naar het restaurant, genaamd Koh-i-Noor. Het verbaast ons dan ook niet dat we de enige gasten zijn. Later komen er overigens nog een paar meer bij. De bestelde tapbiertjes gaan niet door, want de vriendelijke dames die ons bedienen krijgen het wisselen van het fust niet voor elkaar. Dan maar Indiaas bier uit de fles besteld. Het eten maakt echter alles goed! Ik smul van mijn lievelingskostje, Tandoori Chicken😋.

Hierna door naar de haven, waar we ruim op tijd zijn voor de lichtshow, die om 20.00  uur precies begint. De kade staat al zwart van de mensen. Veel hoge gebouwen baden al in het gekleurde licht, zodat we genoeg te zien hebben tijdens het wachten. De lichtshow met laserstralen en muziek valt een beetje tegen, en na afloop gaan we snel naar leuke Ierse pub, om de dorst te lessen met een lekkere Guinness!  Morgenmiddag reizen we door naar Nieuw Zeeland!

1. Jose:
    7 februari 2018
    Alleen al dat eten, het water loopt mij in de mond. En wat hebben jullie al veel gedaan/ gezien. Leuk hoor. Goede vlucht morgen.
  2. Marjolein:
    7 februari 2018
    Wat een leuk verhaal weer Peter! Goede reis naar Nieuw Zeeland. Grappig, die biertjes 😂😂
  3. Sylvia van weeren:
    7 februari 2018
    Leuk om te lezen en goeie reis verder
  4. Marianne Lagerburg:
    7 februari 2018
    Wat een belevenissen. Mooie foto's.
    Goede vlucht.
  5. Joke de Swart:
    7 februari 2018
    Veel bekende plaatjes, leuk om weer te zien. Goede reis verder.
  6. Marja klarenbeek:
    Leuk om te lezen.
    Goede vlucht morgen!
  7. John en Chantal Bindels:
    7 februari 2018
    Wat fijn om zo mee te kunnen lezen/leven. Prachtige foto's. Zoveel gezien al en er komen nog zoveel dagen.
    Wij genieten vanuit een ijskoud Bocholtz graag mee 👍🏼
  8. Yolanda:
    8 februari 2018
    Mooi om te lezen, goede vlucht.
  9. Thea:
    8 februari 2018
    Jullie redden je aardig met het taaltje en door het openbaar vervoer kom je op bijzondere plekken. Leuk
  10. Sigrid:
    8 februari 2018
    Mooie foto's Peter. Wat hebben jullie veel gedaan!
    Leuk jullie te volgen.
    Goede reis naar Nieuw Zeeland. Daar komen jullie in een heel andere wereld.
  11. Paul en Gerda:
    8 februari 2018
    Een goede vlucht vanavond! Als je aankomt in Auckland regent het waarschijnlijk, maar in Dunedin is het goed weer.
  12. Emma:
    8 februari 2018
    Geweldig om jullie op deze manier te kunnen volgen.
    Hartelijke groet, Emma
  13. Paul en Gerda: