Naar Coromandel

11 maart 2018 - Kuaotunu, Nieuw-Zeeland

Vanochtend na het ontbijt naar het strand gelopen. Dat is vanaf ons B&B maar 5 minuten lopen. Heerlijk langs het strand gelopen en ondertussen mooie schelpen gevonden! Er zijn hier weer hele andere schelpen dan in Anaura Bay. We hebben al een leuke verzameling. Nu nog zorgen dat ze in de koffer heel overkomen 😁
Na de wandeling drinken we een kopje koffie bij Luke's Kitchen. Daarna gaan we een paar boodschappen halen bij de plaatselijke General Store. Dit is een grappig klein winkeltje waar ze van alles hebben.

We lunchen op het terras bij het B&B. Na de lunch gaan we op weg naar het plaatsje Coromandel. Dat is maar een half uurtje rijden. Het blijkt een gezellig plaatsje te zijn. Nadat we er even hebben rond gekeken, gaan we op weg naar het treintje. De gastvrouw van ons B&B heeft vanochtend het treintje voor ons geboekt. Het is een smalspoorbaan naar een uitzichtpunt over de baai en wordt gerund door vrijwilligers. Deze spoorbaan is op een wel heel aparte manier ontstaan. Een jonge pottenbakker uit Auckland is naar Coromandel gekomen omdat in die regio veel klei voorhanden was. Hij heeft er een stuk grond gekocht en is aan de slag gegaan. Toen de klei op was in dit gebied, merkte hij dat er hoger op de berg nog meer klei was. Hij heeft toen van oude rails, die gebruikt was voor goudmijntreinen, een baan omhoog gelegd. Toen ook deze voorraad klei op was, legde hij de rails weer verder omhoog. Op een gegeven moment werd het een soort obsessie en wilde hij de rails tot aan de top leggen. Met wat hulp van anderen is dat uiteindelijk gelukt. Er zitten aardig wat technische hoogstandjes in, want de berg was vrij steil. Nu is het een prachtig traject dwars door het regenwoud voor toeristen met onderweg mooie uitzichten en met prachtige pottenbak-kunststukken langs het traject. Helemaal bovenaan bevindt zich een mooi uitzichtpunt, vanwaar we de hele baai kunnen overzien.

Na deze indrukwekkende treinreis, drinken we een biertje in de plaatselijke kroeg. In het daarnaast gelegen restaurantje eten we heerlijke fish and chips! Bijzonder smakelijk 😋 Net voor het donker arriveren we weer bij ons B&B. We merken dat de wind al wat gaat aantrekken. Komende 24 uur worden spannend: er komt weer een cycloon aan. Deze is wel al afgezwakt, maar er wordt toch behoorlijk veel regen verwacht en ook harde windstoten. Hopelijk valt de schade daarna mee en kunnen we dinsdag gewoon op weg naar Auckland.........