Genieten in de Metropool

14 maart 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Vandaag de laatste echte vakantiedag, want morgen gaan we vliegen dus die tel ik niet mee. Aangezien we een hotel zonder ontbijt hebben, gaan we elders ontbijten. We stappen een tent naast het hotel binnen, waar om half 10 's ochtends een aantal mannen naar een scherm zitten te staren waarop een voetbalwedstrijd wordt vertoont met commentaar op standje stokdoof. Dit trek ik absoluut niet, dus maar een restaurantje verder gegaan waar wel rust heerst. Het ontbijt is verrukkelijk, en dus een goed begin van de dag. Aangezien we maar een dag hebben voor een hele grote stad (met 1,4 miljoen inwoners op een enorme oppervlakte) besluiten we met de 'hop on hop off' bus te gaan. Dit spaart onze voeten en tegelijkertijd kunnen we veel zien. Het is mooi weer, zo'n 20 graden met een zonnetje dus vol goede moed stappen we in de bus, die vlak bij het hotel start. We gaan eerst naar een mooi uitzichtpunt buiten de stad op een heuvel. In de bus hebben we commentaar, waardoor we weten wat we zien. Het lukt ons om bovenin en voorin de dubbeldekker te gaan zitten,maar helaas zitten een stel Arabieren naast ons er doorheen te wauwelen. Gelukkig raken we die al snel kwijt, waardoor het weer lekker rustig in de bus wordt. De heuvel biedt een prachtig uitzicht op Auckland, dus dat wordt weer foto's maken!

De volgende stop (we stappen niet overal uit) is bij een moderne en reusachtige kathedraal. Maar hiernaast ligt een klein kerkje helemaal van hout, wat we veel interessanter vinden. We worden ontvangen door een vriendelijke oude baas, die ons vertelt dat het kerkje vroeger aan de overkant van weg lag, maar door middel van een installatie naar de overkant is gerold, hier zijn ook nog foto's van te zien. De kerk bezit ook een paar prachtige glas in lood ramen. Hierna gaan we koffiedrinken in een klein tentje. Helaas gaat plotseling het brandalarm af, waardoor sommige gasten naar buiten stuiven. Wij niet, want onze koffie was nog niet op. De uitbater zegt dat het vals alarm is, dus we kunnen rustig verder koffie drinken. We zijn inmiddels terechtgekomen in de wijk Parnell, wat vroeger een apart dorpje was maar inmiddels in Auckland is opgegaan. Er staan nog veel historische en prachtige houten huizen. Deze vormen een groot contrast met alle nieuwe en vaak hoge  gebouwen, die je met name in het centrum vindt.

We besluiten de bus even links te laten liggen en lopen door het mooie Parnell naar de Sky Tower. Deze toren is het beeldmerk van Auckland en is hoger dan de Eiffeltoren. Helaas is de stad toch groter dan gedacht dus we doen er een uur wandelen over voordat we er zijn. We lopen een rondje om de toren maar kunnen de ingang niet vinden. Deze blijkt desgevraagd via het casino en onder de grond te bereiken te zijn. Klinkt echt logisch, he? De lift schiet ons in een paar seconden naar de 50e verdieping, waar het uitzichtplatform is. Dit is weliswaar achter glas, maar biedt een fenomenaal uitzicht van 360 graden op de stad. De waaghalzen kunnen aan een koord ook van de toren af springen, maar dat feest laten we maar aan ons voorbij gaan. We eten in het café in de toren een broodje en stappen beneden weer op de bus. We zijn het lopen zat en stappen niet meer uit. We krijgen wel steeds een prachtig zicht op de stad, dus we zien veel. We komen door schitterend mooie wijken en zien onderweg ook nog een leuke historische tram rijden. Om half vijf zijn we weer terug in het hotel, waar we even de benen strekken. Maar niet voor lang, want we willen nog met de veerboot naar de overkant van het water, naar het havenplaatsje Devonport. Hier willen we ook gaan eten. Het bootreisje duurt helaas maar 12 minuten, maar ook nu weer krijgen we prachtige uitzichten op de stad. Het gezellige Devonport heeft meteen ons hart gestolen, vooral omdat we daar een gezellige Ierse pub tegenkomen. Het is zaterdag pas St. Patrick's Day, maar wij vieren het nu alvast met een lekkere Guinness en een Kilkenny🍻. Wij gaan daarna bij de Griek eten, die schuin tegenover de pub ligt. Het weer is nog zo lekker, dat we buiten kunnen eten. Met een roseetje erbij is de vakantiestemming compleet. Hierna lopen we via de boulevard terug naar de boot, waardoor we goed zicht krijgen op de prachtige huizen van Devonport. Het is inmiddels donker geworden, dus de lichtjes gaan aan in Auckland en alles ziet er allemaal weer heel anders uit dan bij daglicht. Vooral de Sky Tower ziet er nog indrukwekkender uit dan overdag. In het hotel kijken we de laatste aflevering van De Mol terug, in Nieuw Zeeland gebeurt nu eenmaal alles wat later dan elders😄.

1. John en Chantal Bindels:
    14 maart 2018
    Wat hebben we genoten van jullie reisverslag én foto's. Fantastisch om op deze manier mee te mogen 'liften'.

Have a safe flight tomorrow
    👋🏼👍🏼
  2. Marja klarenbeek:
    14 maart 2018
    Dank jullie wel voor alle geweldige verhalen en prachtige foto's.
    En voor morgen een goede vlucht!
  3. Sigrid:
    14 maart 2018
    Goede terugreis en sterkte met de lange reis!
  4. Thea:
    14 maart 2018
    Heel leuk om jullie te volgen.
    En mooie foto's een hele goede terugreis
  5. Michel Sies:
    14 maart 2018
    Dank jullie wel voor de mooie verhalen. Heb ze met veel plezier gelezen. Goede terugreis toegewenst.
  6. Toos:
    14 maart 2018
    Ha Lenneke en Peter, Ook ik bedank jullie voor het geweldige reisverslag en de prachtige foto's. Ik keek er steeds naar uit! Kom goed thuis.
  7. Tanja:
    14 maart 2018
    Heb genoten van jullie reisverhalen en prachtige foto's
    Sterkte met de vliegreis en kom veilig weer thuis.
  8. Jolanda:
    14 maart 2018
    Veilige terugreis gewenst. Rugzak vol herinneringen mee terug om nooit meer te vergeten! Blessed...
  9. Bob:
    14 maart 2018
    Hartstikke bedankt voor de leuke tips, kunnen we goed gebruiken in het najaar/voorjaar goede vlucht en blijf in beweging
  10. Roos:
    15 maart 2018
    Leuk om jullie op deze mooie reis te volgen!! Een goede terugreis!!
  11. Patricia:
    15 maart 2018
    Heb genoten van jullie reisverhalen en foto's! Goede terugreis.
  12. Joke de Swart:
    15 maart 2018
    Welkom thuis en hartelijk dank dat ik mee mocht kijken tijdens jullie mooie reis.
  13. Emma:
    15 maart 2018
    Een heel goede reis terug naar huis. Bedankt voor het meereizen en tot spoedig ziens!
    Emma
  14. Wilma: