The Marlbourough Sounds

24 februari 2018 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen in alle rust ontbeten en lekker op het terras gezeten met een boek. In de middag gaan we op weg naar Picton, waar we met een boot de Marlbourough Sounds in gaan. Bij het inchecken voor de boot, krijgen we te horen dat we niet op de lijst staan. Blijven dit soort dingen ons nu achtervolgen? 😩😩 We bellen onze gastvrouw, die de boottocht voor ons heeft geboekt. Na enig gedoe blijkt alles gelukkig in orde en kunnen we mee op de boot 😅. Het is echt een heerlijke middag voor een boottocht! Stralend blauwe lucht en zo'n 23 graden!

We varen door de Charlotte Sound naar een klein eiland (Motuara island). Dit eiland is een toevluchtsoord voor allerlei vogels. Door de komst van o.a. de possums (soort buidelrat) en andere soorten kleine roofdieren, worden een aantal vogels in Nieuw Zeeland bedreigd. Er zijn een aantal soorten op Motuara Island uitgezet en een aantal vogels zijn er spontaan gekomen. Hier zijn geen roofdieren, waardoor de vogels zich hier rustig kunnen settelen en uitbreiden.

We krijgen een uitgebreide uitleg over alle dieren die we mogelijkerwijs onderweg kunnen tegenkomen. Onderweg in de Charlotte Sound zien we al diverse soorten zeevogels en ook pelsrobben. Als we arriveren op Motuara Island, moeten we onze schoenen zorgvuldig schoonborstelen. Men is bang dat we allerhande bacteriën meenemen op het eiland, waardoor er mogelijk ook weer een bedreiging ontstaat voor de vogels.

We kunnen ofwel mee met een gids naar het hoogste punt van het eiland of lekker ontspannen gaan zitten bij het enige vogelbad/drinkwaterpunt van het eiland. Volgens de gids komen hier veel vogels badderen en/of drinken als je hier heel stil gaat zitten.
We kiezen voor het laatsten nemen plaats bij het "baddergedeelte". Jammer dat een aantal mensen gezellig zitten te keuvelen; het is blijkbaar voor sommigen erg moeilijk om even hun mond te houden.....Gelukkig verschijnen er toch nog wat vogels en als de "keuvelaars" eindelijk opkrassen, komt er nog een mooie duif aan bij de badderplaats.

Na het bezoek aan het eilandje, varen we weer terug richting Picton. Na lang zoeken, vinden we onderweg ook nog wat kleine dolfijnen (Hector dolfijnen). Erg leuk om te zien!

Na aankomst in Picton aldaar heerlijk gegeten. En zo is er alweer een mooie dag voorbij......

1. Marjolein:
    24 februari 2018
    Wat een prachtige foto's, het ziet er daar fantastisch uit!
  2. Sandra:
    24 februari 2018
    Wow wat een schitterende foto's. En wat schrijf je geweldig Peter!
  3. Thea:
    24 februari 2018
    Wat een mooie kleuren op de foto's. Weer een leuke dag
  4. Tanja:
    24 februari 2018
    Ohhhhhhhhh wat mooooi daar!
  5. Lenneke Bakker:
    Sandra: we schrijven om beurten! Deze had ik geschreven 😂