Onverwachte confrontatie met een Chinees en blokkade van Golden Bay

21 februari 2018 - Saint Arnaud, Nieuw-Zeeland

We genieten van ons 'house on the hill'. Vannacht niets gemerkt van de storm of overstromingen. Maar andere delen van het land zijn minder gelukkig. Vooral de streek rond Wellington en bij de Golden Bay (onze volgende bestemming) hebben de volle laag gehad. Om 6 uur op om op tijd de bus te kunnen pakken naar Greymouth. Eerst snel ontbeten en toen woep woep met de taxi naar het busstation. Daar zijn we natuurlijk veel te vroeg, dus genoeg tijd voor een lekkere cappuccino! Het busstation oogt gloednieuw, is ruim, schoon en voorzien van allerlei faciliteiten. Op het toilet heb ik daar een onverwachte ontmoeting met een Chinees, die daar in volle glorie zit te poepen als ik de deur open doe. Hij voegt mij allerlei krachttermen toe, maar hij kan toch ook gewoon de deur op slot doen?😆

Om kwart over 8 komt de mini bus. We zitten er met z'n zestienen in en niemand doet een bek open. Heel gezellig dus😂. Ondanks de regen is de route over de Arthur's pas prachtig. Halverwege hebben we een koffiestop en daarna wordt het even droog, waardoor ik vanuit de bus nog wat foto's kan maken. Rond half 1 komen we aan bij het station van Greymouth: zou de auto nog heel zijn? Gelukkig is dit het geval en ook de koffers zitten er nog in😅. We lopen het station in ( dat is ook een soort VVV) en vragen naar het laatste nieuws over de toestand van de wegen. Helaas, onze (geïsoleerde) bestemming in Collingwood/Golden Bay is door een wegversperring ivm de storm onbereikbaar en dat gaat zeker tot vrijdag duren😬. Wat nu? Dan maar weer onze reisagent Babette uit haar bed gebeld. Ze neemt met een slaperige stem op maar trekt snel bij. Echt fijn, dat tijdsverschil. In overleg skippen we (helaas) onze bestemming in de Golden Bay (kunnen ook moeilijk anders) en vinden voor vanavond een nieuwe bestemming in St. Arnaud, in de Alpine Lodge. Daarna kunnen we gelukkig eerder terecht op onze volgende bestemming in Blenheim, dus dan lopen we weer in de pas met ons oorspronkelijke programma.

Na drie uur rijden komen we bij de Alpine Lodge aan. Dit blijkt een soort skihut te zijn, maar heel gezellig en voorzien van allerlei faciliteiten. We kunnen ook eindelijk wassen (en drogen) en maken daar dankbaar gebruik van. Daarna wordt het tijd voor een heerlijke maaltijd inclusief een biertje bij de Alpine Lodge. De vriendelijkheid van de Nieuw Zeelanders valt ons iedere keer weer op! Ook de bediening van vanavond is hier geen uitzondering op. De was is inmiddels klaar en tevreden gaan we onze koffers opnieuw pakken.

1. Marjolein:
    23 februari 2018