Op de vlucht voor Gita, een treinreis door de Nieuw Zeelandse Alpen en gestrand in Christchurch

19 februari 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Onze gastvrouw heeft vanochtend mooie verhalen aan het ontbijt. Dinsdagavond zal de cycloon Gita aan land komen in de buurt van Fox en zij is zichzelf al aan het voorbereiden: alles wat kan wegwaaien heeft ze vastgezet en ze heeft ook voldoende eten en drinken in huis gehaald. Volgens haar kon er maar 1 boom gevaar aanrichten: als die valt, zal die dwars over de gastenlounge vallen, zei ze met een smakelijke lach. Als ik haar vervolgens complimenteer met het lekkere ontbijt, zegt ze met een big smile: it could have been your last one! Al die verhalen stellen ons niet gerust: wij hebben nl. voor dinsdagavond een self catering huisje op het strand bij Cape Foulwind geboekt. We zouden dan behalve de storm ook nog eens de zee over ons heen krijgen😱. We leggen ons probleem telefonisch voor aan ons reisbureau Travel Essence. We spreken met ene Babette die ons gelukkig meteen snapt. We skippen het huisje bij Cape Foulwind en ze boekt voor ons een motel meer het binnenland in. Dat wil niet zeggen dat we daar veilig zijn, maar wel zijn we daar verder af van de zee en ook onder de mensen, ipv alleen in een huisje.

We stappen in de auto en rijden via een mooie route naar Greymouth. Daar stappen we straks op de trein naar Christchurch. De autorit gaat voorspoedig, totdat we een wegopbreking naderen. De brug wordt gerestaureerd en wij worden tot onze verbazing met onze auto over de naastgelegen spoorbrug geleid! Gelukkig komt er geen trein aan dus we komen zonder problemen aan de overkant. Aangekomen in Greymouth kunnen we geen long stay parkeerplaats voor onze auto vinden. Van een vriendelijke dame van Budget rent a car mogen we gelukkig bij het station parkeren, we staan bijna op het perron😊. Eindelijk zitten we dan met onze weekendtas in de trein. We hebben mooie plaatsen in een Panorama rijtuig. Het voorbijtrekkende landschap is prachtig, vooral bij de Arthur's Pass. Hoge bergen en rivieren bepalen het landschap. Het zicht is helder, dus we kunnen volop van het uitzicht genieten.

We komen rond 7 uur aan in Christchurch en nemen een taxi naar onze B&B. Hier worden we geconfronteerd met een domper: onze trein terug naar Greymouth zal morgen niet rijden ivm de verwachte storm. Dit is de treurige boodschap van de zeer gestreste receptioniste. Helaas staan onze auto inclusief koffers daar wel... Wat jammer dat we dat niet eerder hadden geweten, dan waren we niet op de trein gestapt. We vragen aan de receptioniste of we hier misschien een extra nacht kunnen blijven. Maar dit gaat helaas niet, alles is vol. Ze trakteert ons wel op twee glazen lekkere wijn voor de schrik. Dan maar weer Travel Essence gebeld. Babette neemt weer op en weet meteen wie ze aan de lijn heeft. Ze vindt helaas alleen achenebbisj plekken voor ons, of we zelf maar een keuze willen maken. Gelukkig is er voor morgen ook nog 1 kamer in een duur hotel beschikbaar, daar trakteren we onszelf dan maar op!

We hebben al in de trein gegeten en lopen door een regenachtIg Christchurch op zoek naar een kroeg. Gelukkig vinden we die en het craftbiertje smaakt best😋. Het centrum van Christchurch is door de aardbevingen van de laatste jaren een grote bouwput geworden, er is niet veel aan. Toch zullen we nog minimaal twee nachtjes moeten blijven. Ons reisplan ligt behoorlijk in duigen, we hopen woensdag per trein of bus weer naar Greymouth te kunnen, daar staan tenslotte onze auto en koffers! Het goede nieuws is, dat we nu redelijk ver van de storm af zijn, hopelijk treffen we straks alles in goede orde aan in Greymouth😁.

1. René Bakker:
    19 februari 2018
    Tsja, "Foulwind". What's in a name? Dat was wel de duvel verzoeken natuurlijk.
    Sterkte met het doorstaan van de (bijverschijnselen) van de storm!
  2. Nicoline:
    19 februari 2018
    sterkte met de storm. Wat ik mij afvraag: waar is Quinn eigenlijk?
  3. Sylvia van weeren:
    19 februari 2018
    Nou hopelijk is de storm snel voorbij
  4. Janneke:
    19 februari 2018
    Goeie beslissing om af te wijken van je plan. Wél avontuurlijk! in de zin dat je nog niet weet waar je terechtkomt😜
    Hoop voor jullie dat de storm niet te veel chaos zal veroorzaken!
  5. Yolanda:
    19 februari 2018
    Wat een avonturen beleven jullie, heerlijk om te lezen.
  6. Marjolein:
    19 februari 2018
    Geweldig om bij het ontbijt te horen dat het wel eens je laatste zou kunnen zijn 😂😂. Dan zit de stemming er meteen lekker in! benieuwd naar de storm en wat jullie nig meer beleven 👀
  7. Joke de Swart:
    19 februari 2018
    Hoop dat de wind jullie schema niet nog verder in de wind slaat.
  8. Wilma Vodde:
    19 februari 2018
    wel spannend allemaal hopelijk komt het allemaal goed