Naar de binnenkant van de aarde

14 februari 2018 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

bij de ingang van de gloeiwormen grot

We worden wederom wakker met een prachtig blauwe lucht, het wordt vandaag 23 graden en het is bijna windstil. Aan het ontbijt ontmoeten we twee andere Nederlandse stellen, waarmee we gezellig informatie uitwisselen. We hoeven hierna slechts 20 minuten te rijden naar Te Anou, wat net als onze verblijfplaats Manapouri een prachtig meer bezit. We lopen eerste een stukje langs het meer, op weg naar de vogelopvang, waar een paar mooie zeldzame vogels gehuisvest zijn. Hierna doen we boodschappen en dan is het koffietijd: cappuccino met een brownie, heerlijk! Ondanks ons vaste voornemen om niet te gaan shoppen (ivm de volle koffers), doen we dit toch. We zien namelijk mooie fleecevesten en T-shirts hangen, waar we niet langs kunnen lopen. Deze zijn niet alleen mooi, maar ook zeer redelijk geprijsd, dus we gaan voor de bijl😊.

We eten een broodje bij het meer en dan wordt het tijd voor onze excursie naar de gloeiwormen. Die leven in een grot aan de overkant van het meer. Per boot gaan we hier naar toe. De uitzichten zijn prachtig mooi! Aan de overkant aangekomen, worden we in groepjes opgesplitst. Onze gids gaat ons voor de donkere grot in. Het eerste stuk is slechts een meter hoog, dus dat wordt bukken. Overal stroomt water. De gids moet brullen om haarzelf verstaanbaar te maken. We passeren een paar watervallen en komen dan uiteindelijk aan bij een bootje. Daar stappen we in en langzaam gaat het dieper de grot in, weg van het bruisende water. Het wordt steeds stiller om ons heen. Ineens zien we in de verte de gloeiwormen oplichten, het worden er steeds meer. Het is een prachtig gezicht, vooral in combinatie met de stilte. Het bootje vaart dan weer terug en we lopen vervolgens richting uitgang. Daar krijgen we nog een uitleg over het korte leven van de gloeiwormen en dan gaan we weer met de boot terug naar Te Anou. Een lange maar geweldige excursie! Vanavond gaan we eten in een voormalige kerk, ben benieuwd...

1. Joke de Swart:
    14 februari 2018
    Weer een mooi verhaal, en een bekend plaatje van de grot met gloeiwormen.
  2. Thea:
    14 februari 2018
    Moest even opzoeken wat gloeiwormen waren haha lijkt me mooi om te zien
  3. Paul en Gerda:
    14 februari 2018
    Mooi he those glowworms. New Zealand heeft verschillende grotten met gloeiwormen. Wij zijn er in verschillende geweest op het Noord Eilaned. Heel bijzonder. A world on its own. Ben blij dat jullie genieten.
  4. Marijke:
    14 februari 2018
    Wat een leuk verhaal weer!
  5. Emma:
    14 februari 2018
    Wat een prachtige foto van de gloeiwormen. Wat zien en beleven jullie geweldige dingen.
  6. José Boerma:
    14 februari 2018
    Wat een leuke ervaring moet dat weer geweest zijn!