Zeeleeuwen, een hysterische dame en kilometers grindweg

13 februari 2018 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

Vanochtend na een heerlijk ontbijt redelijk vroeg op pad gegaan. We hebben een aardige reis voor de boeg: zo'n 220 km. Omdat de wegen hier over het algemeen klein zijn, schiet het niet zo op.

Op aanraden van de gastvrouw van ons B&B in The Catlins maken we een klein omweggetje via de kust. Deze weg zal ons leiden naar diverse mooie plekjes. Helaas komen we al snel bij een weg terecht die momenteel geasfalteerd wordt. Dat betekent kilometers rijden over een hobbelige grindweg.....Voorzichtig aan dus maar!

Na een tijdje bereiken we Waipapa Point. Hier moeten, als je geluk hebt, zeeleeuwen te zien zijn. We parkeren de auto en lopen naar het strand. En, ja hoor: daar zien we al een zeeleeuw! Volgens de borden moet je de zeeleeuwen ruimte geven en mag je niet dichter bij komen dan ongeveer op 10 meter afstand. Sommige mensen houden zich hier niet aan. Een stevige dame in een felblauwe jas komt zwaaiend en luid schreeuwend het strand op. "Afstand houden" schreeuwt ze. Ze gedraagt zich wel erg hysterisch.....We lopen verder langs het strand en zien daar nog een slapende zeeleeuw. Ook leuk om te fotograferen! Als we weer terug willen lopen naar de strandopgang, zien we nog net dat de eerste zeeleeuw vrij snel op deze strandopgang af komt. Het lijkt wel alsof hij de mensen wil waarschuwen niet te dichtbij te komen. Wij nemen snel een ander pad om weer het strand af te komen 😅. Zeeleeuwen schijnen ook te kunnen bijten als ze in het nauw zijn. Als iedereen weer van het strand af is, gaat hij weer terug naar waar hij was.

Wij stappen weer in de auto en vervolgen onze weg. Bij Fortrose, een klein dorpje, maken wij een koffiestop. We kopen meteen even broodjes voor de lunch. Nu zijn we wel klaar met die kleine grindweggetjes en nemen de hoofdroute naar onze eindbestemming. We rijden via Invercargill, een redelijk grote stad in het zuiden van Nieuw Zeeland. Dat heeft als voordeel dat we onderweg boodschappen kunnen doen, geld op kunnen nemen en ook nog kunnen tanken. Alles weer klaar!

Om ongeveer 15.15 uur arriveren we bij ons B&B. De gastheer en - vrouw zijn er even niet en hebben de deur gewoon open gelaten met een briefje erop dat ons vertelt welke kamer wij hebben. Dat kan gewoon hier in Nieuw Zeeland! Onze kamer heeft een prachtig uitzicht over het meer, dus we zitten weer goed.

Nu eerst maar even bijkomen van de reis......